Varia - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Varia - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Varia

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

01 Juli 2009 | Afghanistan, Kabul

Een tweetal heel verschillende berichtjes dit keer.
Allereerst een korte update over de gevangenis, waar de continuing story van de septictank toch regelmatig de aandacht vraagt. Een korte inspectie deze week leverde een bemoedigend beeld op van de ruwbouw, die de aannemer dit keer geheel volgens afspraak heeft neergezet. Nog een beetje aansmeren, een dak er op en de “vuilwaterleiding” uit de gevangenis aansluiten en de “inmates” kunnen weer naar hartelust hun gang gaan. Dat doen ze nu ook wel, maar het is allemaal wat minder hygiënisch. Het lijkt er dus op, dat dit project in ieder geval tot een goed einde gebracht wordt. Voor enkele hier al wat langer verblijvende collega’s weer een hoofdpijndossier minder. Let nog wel even op de gevangenisdirecteur en zijn maatje, die op imponerende wijze gekiekt zijn. Ook wel een leuk detail is de wachttoren op de hoek van de gevangenismuur, waar de bewaker volgens mij iedere keer weer met ware doodsverachting in plaatsneemt.

Een tweede gebeurtenis vond vandaag plaats, waar ik (samen met enkele collega’s) een ontmoeting mocht hebben met een heuse camel-spider. Na alle indianenverhalen over deze monsterlijke spinnen en hun verschrikkelijk gevaarlijke acties heb ik het genoegen mogen smaken er nu één in het echt te kunnen bestuderen. En ik moet zeggen: dit was de eerste en ik hoop ook de laatste ontmoeting. Gelukkig was hij wat loom, dus we hebben hem (of haar, dat weet ik niet) uitgebreid op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Voor een idee van de afmeting van dit exemplaar hebben we er maar een papieren bekertje naast gegooid: geloven jullie het tenminste als ik zeg, dat hij wel 10 cm was. Het wordt echt eng, als je de foto goed gaat bekijken en daarbij gebruik maakt van de zoom mogelijkheid. Of het bij de foto, die ik plaats ook lukt, weet ik niet, maar dan moeten jullie thuis het origineel maar eens komen bekijken: een griezelfilm is er niets bij.

Dan resten me hier nog een paar dagen, dus het aftellen is begonnen. Maandag hoop ik met maybe airlines naar Kandahar te vliegen, waar ik dan nog een paar dagen blijf hangen. Ook daar hoop ik jullie nog verslag van te kunnen doen. Maar eerst komt er nog wel een ander bericht over één van de acties, die ze hier hebben gehouden.

• 01 Juli 2009 - 18:17

Caroline Nederlof:

ik heb toch liever andere huisdieren... als het mag!
    Blij dat je al bijna weer naar huis kunt?
    Nog veel succes en plezier de komende dagen en dan weer tot in augustus!
    Groetjes,
    Caroline

• 01 Juli 2009 - 19:35

Mabusse:

hallo sjaak hier een groet van mij nog even en we hopen elkaar weergauw te zien hou je haaks groetjes ma

• 02 Juli 2009 - 13:20

Yvonne Stuij:

Hey Sjaak, waar heb je die grote jongen gevonden?? Toch niet in je bedje hoop ik! Nog even volhouden he en dan lekker naar huis!!
    Goede reis en tot snel...