Sfeerbeelden - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Sfeerbeelden - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Sfeerbeelden

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

22 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

In de afgelopen weken heb ik al verschillende sfeerbeelden mogen schetsen van ons leven hier, maar nog weinig van het leven op het platteland in de omgeving. Dat komt simpelweg, omdat ik zelf helaas weinig buiten de poort kom en dus ook geen foto’s kan maken. Maar gelukkig zijn er voldoende collega’s die wel “op excursie” gaan en die zo goed zijn mij van het nodige materiaal te voorzien. Daarom nu alleen maar materiaal van een ander, waaraan je kunt zien, hoe mooi en ook groen het in Afghanistan kan zijn.
Tijdens de verschillende patrouilles kan het voorkomen dat je plotseling een openlucht school tegenkomt, waar door een eerbiedwaardige grijsaard les gegeven wordt aan een handvol jongens. Schoolbankjes hebben ze wel. En in de pauze? Dan gaan ze gezellig langs de kant zitten om die vreemdelingen te bekijken, die toevallig passeren.
Je komt ook allerlei tafereeltjes tegen, die we in Nederland alleen nog in boekjes kunnen vinden. Wat te denken van een kleine ezelkaravaan, waarop wat kleden vervoerd worden. Of een boer, die het land bewerkt met behulp van een os en zelf op de ploeg zit om daar maar voldoende gewicht op te geven. En hoe vertederend kan de jonge herder zijn met een paar schapen?
Tot slot nog een overzicht over een vallei in de buurt van Chora: één van de dorpen waar continu een Nederlandse post bemand wordt.
Kortom: het is een prachtig land hier met verrassende ontmoetingen. Alleen jammer dat er nog zoveel boefjes rondlopen, die je liever niet wilt ontmoeten.

• 22 Juni 2009 - 17:38

Henk De Jong:

het lijkt mij inderdaad een prachtig land, en jammer van die boefjes.

gr. Henk

• 22 Juni 2009 - 17:57

Dick:

Dag Sjaak,
    Mooie plaatjes van een land wat ook anders kan zijn, zonder dat extreme geweld met bermbommen etc. Je gebruikt regelmatig het verkleinwoord "Boefjes" die dergelijke bommen plaatsen maar ik denk dat je toch zeker bedoelt boeven als je het hebt over dit soort mensen.(ta..b..)
    Groet,
    Dick

• 23 Juni 2009 - 13:30

Piet Stout:

Hoi Sjaak,

Het ziet er inderdaad groener uit dan je daar zou verwachten, maar ja het gras bij de buren is altijd groener. Zoals wellicht bij meerdere dingen daar het geval is lijken de zaken mooier dan ze zijn. Ik hoop dat je daarom een positieve bijdrage daar hebt kunnen leveren de afgelopen periode waardoor het gras er echt groener is. Hier gaat alles verder prima, er doen zich een aantal concrete kansen voor bij gemeente Naarden waar ik je laatst over mailde en bij gemeente Alphen a/d Rijn. Natuurlijk is jou kamaraad Ard ook concreet aan de gang om te bekijken of er mogelijkheden zijn bij de Prov. ZH.

Mocht ik op korte termijn iets meer daarover weten dan hoor je dat.

Hou je haaks,

gr. Piet

• 23 Juni 2009 - 19:54

Bert En Yvon:

Hoi Sjaak,

na onze vakantie zijn wij ook je verhalen weer gaan volgen. Je schrijfstijl is
    ontzettend leuk zeg!!
    Hou je haaks en blijf schrijven he.....

Groetjes Bert en Yvon

• 27 Juni 2009 - 18:09

Ina Busse:

Wij zijn net terug van vakantie dus we hadden aardig wat in te halen. Leuk om weer te lezen. De laatste foto,s laten inderdaad zien hoe mooi de omgeving daar is.
    Gr. Ina