Update - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Update

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

20 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

De reacties na mijn verhaal over afkortingen heb ik met veel plezier gelezen. Creativiteit alom, maar inderdaad de motorkettingzaag was het juiste antwoord. Nu is het met prijzen altijd zo, dat ze natuurlijk wel in voorraad moeten zijn en ik moet bekennen, dat je de kleurentelevisies hier met een kaarsje moet zoeken. Dus Peter, je zult het alleen met de eer moeten doen. Overigens erg leuk als er gereageerd wordt natuurlijk; dat is voor mij een teken, dat ik niet voor niets achter mijn laptopje kruip.

Enige tijd geleden heb ik ook geschreven over een septictank bij de gevangenis. Eén van de reacties repte toen al over een arbitragezaak. Nou ik met zeggen, dat is er bijna van gekomen. Aansluitend aan ons vorige bezoek hebben we een uitgebreid proces van waarheidsvinding doorgemaakt en daar is de expertise van mijn collega Jan, die in het dagelijks leven rechter is, natuurlijk onontbeerlijk. De moeilijkheid bij dit soort zaken zit hem hier heel vaak in de communicatie. Van Afghaans via Engels naar Nederlands en weer terug: dat geeft wel eens aanleiding voor onduidelijkheden en misverstanden. Tel daarbij nog eens de omslachtige manier waarop onze Afghaanse vrienden hun verhaal doen en je hebt bijna een Babylonische spraakverwarring. Een ander stukje communicatie is terug te vinden in het contract en als dat ook niet waterdicht is, dan heb je zelfs een vrijwel onontwarbare knoop.
Om een lang verhaal kort te maken: we zijn er uit en gisteren hebben we een nieuw contract getekend met de aannemer, waarin alles duidelijk is omschreven en waarbij we alle werkzaamheden duidelijk hebben laten vertalen. Iedereen blij en hij start vandaag met het werk.

We liepen ook nog tegen een ander project aan, namelijk het installeren van elektriciteit in de gevangenis. Dat bestaat uit een stel solar panels, die daar wat licht in de duisternis moeten brengen. Ook dat hebben we gecontroleerd en jawel: het werkt. De aansluitingen zijn niet conform onze normen, maar de lampjes branden en de accu’s laden op. Op de foto kun je zien, dat ze zelfs de moeite niet nemen om de verpakking te verwijderen: maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Dan zijn er nog twee foto’s, die ik jullie niet wil onthouden. Eén van de binnenzijde van de gevangenis, waar één van de gevangenen net een bad neemt en de ander van twee collega rechters voor de ingang van het gerechtsgebouw in Tarin Kowt. De enige overeenkomst is, dat ze allebei een baard hebben.

  • 20 Juni 2009 - 19:37

    Lenie:

    Hallo Sjaak ik reageer wel niet zo vaak maar je zit absoluut niet voor niets achter je labtopje.
    En fijn hoor nog 20 nachtjes en dan slaap je weer in je eigen bed. Groetjes van ons

  • 21 Juni 2009 - 08:28

    Ard:

    Nou Sjaak, tot in de verste uithoeken van Nederland worden je rapportages op de voet gevolgd(het Westland) dus maak je geen zorgen. Ben dus ook benieuwd of je nog iets kunt betekenen voor wegenbouw, irrigatie, dammen bouwen etc.(tikje beroepsdeformatie)Ook opvallend stil is het over je eigen conditie....(fitness ruimte ontmanteld?)Bij mij alles o.k. na controle vorige week. Succes en sportieve groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Afghanistan, Kabul

Opbouw in Uruzgan

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2009

Kandahar

05 Juli 2009

Laatste dag

01 Juli 2009

Varia

28 Juni 2009

Dipje

22 Juni 2009

Sfeerbeelden
Sjaak

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 160648

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 25 Januari 2014

Kenia 2014

17 Mei 2013 - 26 Mei 2013

Klimmen tegen MS

21 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Werkvakantie Home of Hope, Tamale

10 November 2010 - 26 November 2010

Werkbezoek in Wajir

04 Mei 2009 - 10 Juli 2009

Opbouw in Uruzgan

11 Januari 2009 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: