Afkortingen - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Afkortingen - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Afkortingen

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

17 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Zoals iedere organisatie bedienen ook de diverse organisaties in Afghanistan zich van afkortingen om de communicatie “kort en helder” te maken. Voor de nieuwkomers is het altijd weer even wennen aan het jargon en speciaal voor hen is er daarom een handig lijstje met de meest voorkomende afkortingen. In dit geval bevat dit lijstje honderden afkortingen voor evenzovele termen, die hier gebezigd worden. Tot zover lijkt alles onder controle, maar bij nadere bestudering van deze (was)lijst zijn er gelijke afkortingen, die meerdere keren voorkomen en ook totaal verschillende betekenissen hebben. Voor de geïnteresseerden heb ik er een paar uitgelicht.
De afkorting AD komt 5 keer voor en betekent o.a. Air Defence, maar ook Army Depot (de ene keer heeft het iets met verdediging te maken en de andere keer met opslag). De afkorting AF komt 6 keer voor met betekenissen als Afghanistan, Airfield en Amphibious Force (de verschillen mogen duidelijk zijn, waarbij de laatste gerelateerd aan water hier al helemaal merkwaardig is). Het voorbeeld van de laatste afkorting die ik noem is SA, die maar liefst 7 keer voorkomt met o.a. betekenissen als Civil Affairs en Strategic Attack (ook hier heel uiteenlopende betekenissen). Nu moet je niet denken, dat ik lang heb moeten zoeken om deze uiteenlopende en vaak voorkomende afkortingen te vinden, want de lijst staat er vol van. Mijn boodschap is daarom: schrijf de betekenis maar gewoon op, dan begrijpen we allemaal wat er bedoeld wordt.

Naast deze meer officiële afkortingen wil ik jullie enkele in militaire taal gebezigde afkortingen, die een “burger” niet kan raden natuurlijk niet onthouden.
Wat te denken van de volgende:
Zorg dat je milpapo in je liboza zit (zorg dat je militaire paspoort in je linker bovenzak zit).
En: je kunt me vinden in de difac (je kunt me in de eetzaal vinden).
Ik heb nog een derde: je mag geen lupa in je gamata stoppen ( je mag geen lunchpakket in je gasmaskertas stoppen).
Ik heb er geen prijsvraag van willen maken, maar onder de niet-militairen geeft dit soort afkortingen nog wel eens reden voor krakende hersens: het lijkt wel een soort sms-taal. Toch wil ik er nog één als uitsmijter aangeven en dat is: mokeza.
Ik kan wel verklappen dat het een gebruiksvoorwerp is, maar wie het weet mag het zeggen (defensiepersoneel is uitdrukkelijk uitgesloten van deelname).

• 17 Juni 2009 - 10:18

Fred:

grt en vl suc6 h^pelk tot snel

• 17 Juni 2009 - 12:31

Dick:

Hallo Sjaak,
    Ik volg je berichten op de voet en ik vind ze erg interesant om kennis van te nemen. Het gaat goed met je merk ik wel en je hebt het wel naar je zin volgens mij. Hé sterkte en tot het volgende bericht.

• 17 Juni 2009 - 15:34

Peter Klok:

Motorkettingzaag

Ik ga door voor de kleuren televisie

veel succes nog!

gr,

Peter

• 17 Juni 2009 - 17:49

Arno:

Is gelijk aan de afkorting MKZ. Voor de betekenis zie de opmerking van Peter.
    Gedeelde kleuren TV?

• 17 Juni 2009 - 19:03

Patrick:

MOrgen worden de KEelamandelen van de ZAalwachter geknipt?

gr. van de bijna vakantiegangers.

• 19 Juni 2009 - 08:01

Yvette:

Hoi pap,

Alles gaat hier zijn gangetje. Ik heb nog steeds geen contract. Al zeggen ze wel tegen me dat ik hem begin volgende week krijg. Nog even afwachten maar, want ze doen hier nooit wat ze zeggen.

Ik heb over een week, een week vakantie. Dan ga ik proberen om de zolder op te knappen. Nu maar hopen dat ik ook in staat ben om schotten in de schuine kant te plaatsen. Dat zal nog wel tegenvallen.

Wat betreft de afkorting, daar waag ik me maar niet aan. Ik ben wat dat betreft weinig fantasievol.

Nog veel plezier daar en ik zie je snel weer.

x, Yvette.