Variant op een mopje - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Variant op een mopje - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Variant op een mopje

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

14 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Om met een variant op een bekend mopje te beginnen: “Kennen jullie die mop van de functioneel specialist, die een weekje op verkenning ging?” Nou, hij ging niet!
Dat overkwam mij eergisteren. Het zal jullie niet ontgaan zijn, dat de productie van mijn stukjes plotseling wat hoger werd. De reden daarvan was, dat ik verwachtte een weekje “uit het net” te zijn en ik in ieder geval wat verhaaltjes geplaatst wilde hebben. Vrijdagavond had ik al mijn spullen gepakt: rugzak helemaal “afgetopt” met o.a. slaapzak, luchtmatrasje, verschoningen voor een week en nog veel meer. Ook mijn camelbag (een soort rugzak met een inhoud van 3 liter water) was helemaal gevuld en ik had mijn draagvest afgeladen met munitie voor een veldslag van een week. Ook geestelijk had ik me al helemaal voorbereid om een weekje op één van de voorposten door te brengen en van daaruit enkele verkenningen uit te voeren. Ik was er dus helemaal klaar voor. Maar …… kort voor ik de laatste gegevens voor de rit zou gaan ophalen, kwam er een telefoontje, dat er de komende week geen verkenningen uitgevoerd konden worden. Er waren allerlei andere belangrijke zaken aan de orde, die er voor zorgden, dat mijn gedoodverfde begeleiders geen gelegenheid hadden om mij te vergezellen. Nou had ik natuurlijk gezellig de hele week op de betreffende voorpost van de zon kunnen gaan genieten, maar dat vond ik niet zo efficiënt. Genieten van de zon kan ik hier ook; daarvoor hoef ik me niet te verplaatsen. Ik heb dan ook maar besloten om mijn trip te annuleren met als gevolg, dat ik gisteren alles weer heb uitgepakt en keurig heb opgeborgen in mijn slaapcontainer.
Omdat we zoals gebruikelijk op zondag een zogenaamde low-opsdag hebben (betekent: vrij tot 13.00 uur als de dienst het toelaat), had ik me voorgenomen om dan vanochtend maar even van de zon te genieten. Maar ook die vlieger ging niet op, want er was vanochtend geen zon. Het heeft zelfs even (lichtjes) geregend. En dat tegen alle weersverwachtingen in.
Al met al is het dus een weekend geworden vol verwachtingen, die niet zijn uitgekomen. Om er nog maar een kreet tegenaan te gooien: “Niets is, wat het lijkt”.

• 14 Juni 2009 - 18:32

Caroline Nederlof:

tja.... waar heb ik die laatste toch meer gehoord???
    Groetjes!

• 16 Juni 2009 - 13:53

Ard:

Hoi Sjaak,

Weer met veel plezier je verslagen gelezen. Wat ik me dan wel afvraag met dit afblazen van een week "voorpost" of je wel de doelstellingen kan halen die je je gesteld hebt voordat je aan de missie begon. Veel succes verder en vanuit het, in jouw ogen waarschijnlijk erg rustige, Westland de hartelijke groeten

Ard

PS. ben je nu wat extra gaan trainen voor de fietstochten die we na je missie gaan rijden ?

• 16 Juni 2009 - 20:55

Arno:

Dag Sjaak,
    Prachtig die verhalen en de foto's van jou. Voor mij natuurlijk heel herkenbaar. Qua Inshallah gehalte zie ik geen verschil met onze begintijd in Ripley en de tijd dat we werkten en sliepen in de eerste PRT containers.
    En het is nog steeds niet altijd wat het lijkt. Dat maakt tevens het werk aldaar zo mooi, vooral als het project tot stand is gekomen en is overgedragen aan de Afghaanse partner. Ga daarom zo door, met je verhalen en het werk.

Ik hoop ooit weer eens aldaar aan het werk te kunnen. Groeten aan de ons bekenden.

En doe voorzichtig buiten.

Groet, Arno