De kale berg 12: de dag zelf - Reisverslag uit Malaucène, Frankrijk van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu De kale berg 12: de dag zelf - Reisverslag uit Malaucène, Frankrijk van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

De kale berg 12: de dag zelf

Door: Sjaak Schoonen

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

21 Mei 2013 | Frankrijk, Malaucène

Na een wat onrustige nacht, waarin ik nog wat (doem)scenario’s de revue heb laten passeren, ging om kwart voor zes de wekker en bleek het buiten al prachtig weer te zijn. Ook hier bleek weer: een mens lijdt het meest onder het lijden dat men vreest.
In ieder geval heb ik mijn voornemen van de dag ervoor wel waargemaakt en ben ik gestart in een lekkere warme outfit met de nodige reserve in mijn rugzak. Na een bijzondere start met het nodige claxongeluid rustig aan de klim begonnen, want ik heb geleerd om niet direct aan het begin mijn kruit te verschieten. Daardoor kwam ik al snel in de achterste regionen terecht, maar dat boeide me niet zo. Achteraf bleek ik daardoor veel aandacht te krijgen van de motards en volgauto’s, die allemaal belangstellend (bezorgd?) vroegen of het goed ging. Je moet wat doen om aandacht te krijgen nietwaar?

Maar goed, in het begin ging het best lekker en kon ik lekker doorpeddelen. Wel ben ik af en toe even gestopt om wat te eten en de benen te ontspannen, maar dat deden er wel meer. Maar zo tegen de helft van de klim werd het toch steeds steiler en begon de ijle lucht me ook parten te spelen. Want tegen die tijd ben je toch al op zo’n 1000 meter hoogte, terwijl je gewend bent aan 3 meter onder de zeespiegel. Gevolg: wat gebrek aan zuurstof, waardoor je ook je longen af en toe de gelegenheid moet geven weer op adem te komen. Daar kwam ook het moment dat ik voor eerst maar een stukje ben gaan wandelen. Gelukkig bleef het weer goed (hoewel de temperatuur wel zakte), waardoor ik alleen maar nat werd van het zweet. Aangekomen op het verzorgingspunt halverwege bleek dat er nog 7 fietsers achter me zaten.: ik was dus ‘zeker’ niet de laatste.

De tweede helft van de klim was nog een beetje steiler met regelmatig gemiddelde stijgingspercentages van 12%. En gemiddeld wil dus zeggen, dat er ook stukken bij zijn die nog iets steiler zijn. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik die stukken ook deels wandelend afgelegd heb. Het klinkt niet heroïsch, dat besef ik, maar de andere optie was omkeren. En dat stond niet in mijn woordenboek. Maar lopen en even stilstaan heeft ook zijn voordelen. Natuurlijk de al eerder genoemde belangstellende vragen naar mijn welzijn door de begeleiders. Maar wat denk je van de intense stilte als je op zo’n paar honderd meter onder de top uitkijkt over een indrukwekkend berglandschap. Daar wordt je stil van en besef je toch hoe onbeschrijflijk bijzonder onze schepping is.

Uiteindelijk heb ik er vier uur over gedaan om de top van die vermaledijde Mont Ventoux te bereiken. En nog rijdend ook! Misschien geen toptijd, maar ik ben in ieder geval niet meer ingehaald en heb sommige van de fietsers achter mij ook niet meer gezien. Waarschijnlijk zijn zij wel omgekeerd. In ieder geval had ik het moment van aankomst niet willen missen: bovendien heb je een commitment aangegaan met jezelf en al die mensen die je hebben gesponsord en dan is opgeven absoluut geen optie. Ik heb de afdaling naar Sault maar gelaten voor wat die is; in mijn geval was één keer Mont Ventoux op één dag voldoende. Dus eigenlijk ben ik wel omgekeerd, maar niet nadat ik een foto van mezelf had laten maken als tastbaar bewijs van mijn aanwezigheid met mijn fiets bovenop de Mont Ventoux.

Van mijn hoogtevrees heb ik gelukkig maar beperkt last gehad. Bij de afdaling nog het meest, want dan zijn de snelheden wat hoger. Maar gelukkig heb ik nog remmen en die heb ik goed gebruikt. De rest van de dag hing er een geur van verbrand rubber in het kamertje waar ik mijn fiets gestald had.

Samenvattend: op een klim als de Mont Ventoux kun je jezelf in ons kikkerlandje bijna niet voorbereiden. Zeker niet met zo’n slecht voorjaar als dit jaar. Hellingen met een lengte van ruim 20 kilometer zijn er niet natuurlijk, maar ook de hoogte met een bijbehorend gebrek aan zuurstof ervaar je pas als je je stuk bijt op zo’n helling. In ieder geval heeft een winter stug trainen toch als resultaat gehad, dat ik er gekomen ben.

Foto’s houden jullie nog van me te goed, want met de gebrekkige middelen hier in op mijn verblijf in Frankrijk lukt het niet om die te uploaden. En natuurlijk de eindstand van deze mooie actie, maar die wordt op 8 juni bekend gemaakt.

  • 21 Mei 2013 - 11:48

    Caroline:

    Wat ben je toch een topper! Trots op je, geniet nu maar van je weekje vakantie! Ik vind het knap..... zou het je niet nadoen!

  • 21 Mei 2013 - 13:53

    Inge Gransbergen:

    Wat goed van je! Gefeliciteerd.
    Mooi is het daar hè? Maar... ik heb het met de auto gedaan.

  • 21 Mei 2013 - 14:03

    Wil Stam:

    Wat super dat je dit doet......geweldig!

  • 21 Mei 2013 - 14:56

    Henk Benjamins:

    Zoals anderen zeggen je bent zeker een topper. Super super trots. geweldig.

  • 21 Mei 2013 - 15:02

    Ina:

    Mijn kleinzoon Merijn zou zeggen:"makkie" maar ik doe het je niet na. Knap hoor en nog veel plezier verder met weinig spierpijn.

  • 21 Mei 2013 - 15:39

    Yvonne Stuij:

    Sjaak voor mij ben een toppertje hoor. Heel knap en volgens mij kan je verdere vakantie niet meer kapot! Geniet ervan samen met je vrouwtje ......

  • 21 Mei 2013 - 17:24

    Dirk Van Buren:

    Hallo Sjaak,

    Dit is een felicitatie waard hoor, proficiat met jou eigen prestatie.
    De top halen is voor iedereen makkelijk, als je maar geduwd wordt.
    Geef nu je adem maar aan je sax.

    Dirk.

  • 21 Mei 2013 - 19:19

    Ron:

    Hoi Sjaak
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. En voor de rest van de week nog veelplesier

  • 22 Mei 2013 - 15:08

    Henk Van Apeldoorn:

    Sjaak, het woord heroïsch heeft voor mij een nieuwe invulling gekregen.

  • 22 Mei 2013 - 23:03

    Dick Van Eerde:

    Dag Sjaak,
    Geweldig wat een prestatie, ik heb daar grote bewondering voor. proficiat vooral ook voor het doel waarvoor je het hebt gedaan.

  • 23 Mei 2013 - 14:58

    René:

    Super prestatie geleverd.
    De groeten uit Beuningen.

  • 24 Mei 2013 - 16:07

    Ineke En Peter:

    Wat een grandiose prestatie, hier meeeeer dan respect!
    Geniet nu nog lekker van hetgene Fankrijk je te bieden heeft......hier is het herfst!!!
    Groetjes aan Marjan

  • 24 Mei 2013 - 18:45

    Lenie:

    Super super super, ben je naderhand nog een keer gegaan of heb je het echt bij één maal gehouden?
    Knap hoor krijg het al benauwd bij de gedachte.

    Groetjes en komen jullie weer naar huis?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjaak

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1176
Totaal aantal bezoekers 160635

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 25 Januari 2014

Kenia 2014

17 Mei 2013 - 26 Mei 2013

Klimmen tegen MS

21 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Werkvakantie Home of Hope, Tamale

10 November 2010 - 26 November 2010

Werkbezoek in Wajir

04 Mei 2009 - 10 Juli 2009

Opbouw in Uruzgan

11 Januari 2009 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: