Bazaar - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Bazaar - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Bazaar

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

13 Mei 2009 | Afghanistan, Kabul

Het is al een aantal jaren de gewoonte, dat er op zondag in de buitenring van het kamp vlak bij de hoofdpoort een bazaar wordt gehouden. Dan komen plaatselijke kooplieden met hun waren naar het kamp om die aan de kooplustige militairen te slijten. De markt begint om 10 uur, maar voordat het zover is, moet er nog wel het nodige gebeuren. Al vroeg in de ochtend komt iedereen naar de poort en wordt dan uitgebreid gefouilleerd. Daarna worden alle vervoermiddelen met de handelswaar doorzocht en pas daarna mag iedereen zijn plaatsje op de bazaar gaan inrichten. Het is een bonte stoet van auto’s, bromfietsen en andere vehikels, die dan bezit neemt van de beschikbare ruimte.
Als dan na 10 uur de eerste “koopjesjagers” arriveren, liggen er de meest uiteenlopende zaken uitgestald. Van goedbedoelde prullaria tot zelfs heuse bontjassen. Ook schitterende waterpijpen en grote “handgeknoopte” tapijten in alle soorten en maten kunnen door de aanwezigen worden aangeschaft. Wat nog wel het meest in trek is, zijn wel de vele verschillende sjaaltjes, petjes en tulbanden die door de Afghanen zelf ook worden gebruikt. Er zijn zelfs collega’s, die de sjaaltjes met 50 tegelijk inkopen. Ook liggen er bhurka’s in kleuren, die ik nog nooit gezien heb: rood, geel, groen. Allemaal heel vrolijk. Zondagse jurken voor meisjes in allerlei vrolijke kleuren en met de nodige bling-bling zijn er ook in overvloed. Omdat een beschrijving geen recht doet aan die prachtige jurkjes, heb ik er maar een paar foto’s van bijgedaan.
Na lang aarzelen heb ik toch maar besloten om zo’n jurkje niet voor de kleine Jasmijn mee te nemen. Maar als er belangstellenden zijn, die wel zo’n vrolijk jurkje willen hebben: laat het me weten met de maat erbij en ik neem er één mee.
Ik moet overigens eerlijk bekennen, dat ik niet veel langer dan een kwartier van de bazaar heb “genoten”, want toen had ik wel weer genoeg van alle Afghanen, die in mij (onterecht) een potentiële klant zagen.
Weerbericht: vandaag was het 35 graden in de schaduw.

• 14 Mei 2009 - 14:50

Jasmijn:

Hoi opa!

Boort u mij nou een mooie Afghaanse jurk door de neus? Mama is er wel blij mee, want die houdt niet zo van blingbling en vindt me nog te jong om te verkleden.

Groetjes van Jasmijn

P.S. "de kleine Jasmijn"? Ik woog afgelopen maandag al 6595 gram en ben 61 cm lang. Ik word echt een speklapje!

• 15 Mei 2009 - 16:27

Ton Mouton:

Hoi Sjaak ik vind het erg leuk om die stukjes van jou te lezen
    suc6 daar

• 16 Mei 2009 - 16:18

Henk De Jong:

Hoi, Sjaak zo te lezen gaat het gelukkig goed met je. Ik dacht dat je wel van "winkelen" hield. Hier gaat ook goed en de JR loopt het wel lekker. Groeten en tot over 45 dagen.