Low ops - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Low ops - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Low ops

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

17 Mei 2009 | Afghanistan, Kabul

Vandaag is het zondag en dan is er een zogeheten low ops dag. Dat betekent, dat de meesten van ons een halve dag vrij hebben of dat het allemaal wat rustiger aan gaat. Natuurlijk gaat alles buiten het kamp gewoon door, maar hij of zij die daar niet direct aan hoeft bij te dragen, krijgt de gelegenheid om deze ene dag in de week uit te slapen. Velen maken daarvan gebruik en beginnen de dag op een later tijdstip met de zondagse brunch, die vanaf 9 uur genuttigd kan worden. Er is dan meer keus dan normaal bij het dagelijkse ontbijt, zoals lekkere warme wafels met bijpassende vruchtenvulling, maar ook zalm, haring en rolmops. Als je dan de omgeving even weg denkt, waan je jezelf in een eersteklas restaurant, maar op het moment dat je met je dienblad langs de vuilcontainer loopt sta je weer met beide benen op de grond.
Op zo’n ochtend zijn er ook velen die huishoudelijke neigingen krijgen en van de gelegenheid gebruik maken om hun slaapfab uit te mesten. Zelf heb ik die neiging zonder veel moeite kunnen onderdrukken.
Ook wordt er iedere zondag een kerkdienst gehouden en daar ben ik vandaag voor de eerste keer naar toe geweest. Vorige week was er geen dienst, omdat de dominee geveld was door enkele enge bacteriën en virussen tegelijk, waardoor hij bij lange na niet in staat was om ook maar uit bed te komen. Gelukkig was hij vandaag weer voldoende hersteld om op inspirerende wijze een overdenking te houden. Dat is toch altijd wel bijzonder om zo ver van huis met een stel collega’s een moment van bezinning te beleven, wetende dat zo’n moment in Nederland pas 2 tot 2,5 uur later plaatsvindt.
De zondagochtend wordt bij het PRT afgesloten door de “social” om 13 uur, waarna iedereen weer aan de slag gaat voor de rest van de week, totdat de volgende low ops dag zich aandient.
Omdat ik de afgelopen dagen geen opmerkelijke momenten heb kunnen vastleggen helaas dit keer geen foto’s.

  • 17 Mei 2009 - 10:19

    Dick:

    Dag Sjaak, vandaag voor het eerst even een reactie van mijn kant. Ik merk aan je berichten dat het uitstekend met je gaat en dat je het wel naar je zin hebt. De aanreis ging even wat lastig maar dat ben je natuurlijk al lang weer vergeten. Het is wel leuk om kennis te nemen van hoe het met je gaat en wat je allemaal tegenkomt. Ik merk wel dat je toch beslist in een heel andere wereld terecht bent gekomen dan de dingen die je een bij een Flevolands waterschap tegenkomt. Het eten etc. is best wel te pruimen zoals je schrijft en dat is natuurlijk wel een goede bijkomstigheid. Hoe is het ben je al gestart met het nieuwe waterplan. Nou sjaak ik wens je alle goeds toe, hou je haaks en wij gaan verder lekker genieten van onze net gestarte vakantie in het Limburgse Epen. Hé groetjes en ik zie je nieuwe berichten weer met belangstelling tegemoet.

  • 17 Mei 2009 - 11:16

    Fred:

    eens lekker uitslapen is ook lekker zeker omdat het daar een totaal andere wereld is die ik mij voor kan stellen. gelukkig is het eten goed maar kan ik mij indenken hoe het ruikt in de container als de visresten in het zonnetje liggen te rotten. maar jou kenende zal jij jou overgebleven voedsel door een ander naar de container hebben laten brengen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Afghanistan, Kabul

Opbouw in Uruzgan

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2009

Kandahar

05 Juli 2009

Laatste dag

01 Juli 2009

Varia

28 Juni 2009

Dipje

22 Juni 2009

Sfeerbeelden
Sjaak

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 160646

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 25 Januari 2014

Kenia 2014

17 Mei 2013 - 26 Mei 2013

Klimmen tegen MS

21 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Werkvakantie Home of Hope, Tamale

10 November 2010 - 26 November 2010

Werkbezoek in Wajir

04 Mei 2009 - 10 Juli 2009

Opbouw in Uruzgan

11 Januari 2009 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: