Post = feest - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Post = feest - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Post = feest

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

20 Mei 2009 | Afghanistan, Kabul

Eén van de dingen, waar hier altijd weer naar uitgekeken wordt, is de post.
Naast telefoon en internet is dat de derde lifeline naar de diverse thuisbases en die wordt gekoesterd. In de meeste gevallen is het eenrichtingverkeer, want de doorsnee militair stuurt niet zo vaak een pakketje terug. Of het moet er één zijn met aangekochte spulletjes op de wekelijkse bazaar (misschien wel zo’n fraai bling-bling jurkje), bij Koen Pasjtoen (de Afghaanse kampwinkel) of uit de PX. Deze laatste is overigens niet echt een geschikte cadeauwinkel, want de prijzen zijn nogal aan de stijve kant.
Al bijna direct na ontvangst van de post op maandag beginnen er al mensen reikhalzend uit te kijken naar de volgende lading een week later. Natuurlijk is het heerlijk om in de lange periode van zo’n 6 maanden dat iedereen hier zit, ook wat van thuis toegestopt te krijgen. De inhoud van de pakketjes varieert nogal. Sommigen krijgen briefjes, tekeningen en andere uitingen van genegenheid van de kinderen, maar er zijn ook pakjes bij, die afgeladen zijn met allerlei lekkers, zoals o.a. drop. Want dat laatste is hier wel in de PX te koop, maar als je een liefhebber bent, raak je snel door je zakgeld heen. En wat is er leuker dan het gratis toegestuurd te krijgen.
De omvang van de post, die hier wekelijks binnenkomt, mag enige naam hebben. Gemiddeld komt er hier wekelijks tussen de 18 en 22 ton aan pakjes binnen voor “onze jongens” (en meisjes natuurlijk). Al die post wordt na aankomst gesorteerd naar onderdeel en vervolgens door de HID (hoofd inwendige dienst) van het betreffende onderdeel opgehaald en onder de eigen collega’s verdeeld. Om jullie een indruk te geven van de post, die deze week voor de mannen en vrouwen van het PRT binnen kwam, heb ik eens wat fotootjes gemaakt. Het is net pakjesavond, maar dan in een temperatuur van 37 graden. Het lijkt wel of iedereen het ruikt, als de post binnen is, want ze komen er als vliegen op af. Binnen een mum van tijd staat iedereen te helpen met sorteren om maar zo snel mogelijk zijn of haar pakje in ontvangst te kunnen nemen.
En als er geen pakje voor je bij zit? Nou, zoals gezegd begin je dan al weer uit te kijken naar volgende week maandag.

• 21 Mei 2009 - 08:19

René Gerrits:

Ha die Sjaak,

Leuk pakjes middag in mei.
    Uit je berichten merk ik dat het goed met je gaat ik hoop dat betreft het werk ook misschien lezen we bij een volgend bericht of er nog veranderingen zijn sinds je laatste keer.

het gaat je goed,
    groeten van de werf gemeente Beuningen.