zwaar kaliber - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu zwaar kaliber - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

zwaar kaliber

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

29 Mei 2009 | Afghanistan, Kabul

De vorige keer heb ik een stuk van zwaarder kaliber beloofd.
Deze week mocht ik getuige zijn van een oefening met de pantserhouwitser; het zwaarste kanon dat wij op dit moment gebruiken. We hebben er een paar in Uruzgan om onze troepen te ondersteunen als ze bijvoorbeeld een paar boefjes uit hun quala (huis) willen schieten. Als er een oproep komt, is hij binnen 20 minuten inzetbaar en dan nog alleen omdat hij een stukje moet rijden naar de afvuurlocatie. Het apparaat heeft een bereik van zo’n 30 kilometer en is akelig nauwkeurig. Deze oefening vond plaats naar een locatie zo’n 25 km verderop, waar een peloton “in de waarneming” lag om de nauwkeurigheid en uitwerking vast te leggen. Eén van de foto’s laat de munitie zien.
Er werd geschoten met de zwaarste munitie, die er was en dat resulteerde in klappen, die alle ingewanden en organen door elkaar schudde en waarvoor wel een dubbele oorbescherming nodig was. Aan de reactie van enkele kijkers op één van de andere foto’s is het effect duidelijk merkbaar. Wat ook op de foto’s te zien is, is de enorme stofontwikkeling die er na een schot op gang komt. Het lijkt wel of de bovenlaag van de grond in trilling wordt gebracht met een kleine zandstorm tot gevolg. Een enorm indrukwekkend gezicht. En omdat ik mijn vorige missie hier ook een keer in de waarneming heb gezeten, weet ik uit ervaring welke uitwerking zo’n schot aan de andere kant kan hebben. En dan ben je blij dat alleen wij zo’n toestel hebben. Als je goed kijkt, kun je in het verlengde van de loop in het midden van de foto nog een staartje van het schot waarnemen.

Leuk om te vermelden is nog wel, dat onze dominee ook onder de kijkers was op uitnodiging van de bemanning, waar hij in Nederland op bezoek was geweest. Ondanks zijn vredige inborst heeft hij tijdens het afvuren in de pantserhouwitzer gezeten en zelfs eigenhandig de laatste granaat het luchtruim ingestuurd. Toen ik hem de volgende dag tegen kwam, was hij er nog van onder de indruk en had hij een heel plausibele verklaring waarom hij vond dit als dominee toch te kunnen doen. We zullen er nog wel eens een boom over opzetten.
Hopelijk is het kaliber van dit stukje zwaar genoeg. Ik ben al weer op zoek naar een onderwerp voor de volgende keer.

• 01 Juni 2009 - 18:50

Ard :

De pzh, waar ken ik die afkorting van. Klinkt bekend.