In de gevangenis - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu In de gevangenis - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

In de gevangenis

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

01 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Zaterdag heb ik het genoegen gesmaakt een bezoek aan de (oude) gevangenis in Tarin Kowt te mogen brengen. Er zijn inmiddels ontwerpen voor een nieuwe, maar er is nog een klein hobbeltje te nemen over de plaats waar hij gebouwd moet worden, want ook hier lopen de grondaankopen niet altijd even soepeltjes. Omdat het nog even zal duren, voordat dit is opgelost, wordt er alles aan gedaan om de leefomstandigheden in de oude gevangenis te verbeteren. Bijvoorbeeld de sanitaire voorziening, die nu nog bestaat uit een soort kelder met waterkannetjes ervoor, moet vervangen worden door moderner toiletten. Nou, dat laatste is gebeurd, maar die kunnen nog niet worden gebruikt, omdat de septictank achter de gevangenis nog niet gereed is. Dat was ook direct de reden van ons bezoek, want we moesten kijken of de vragen van de aannemer gegrond waren of niet.
Zo kwam het dat we plotsklaps op een binnenplaats liepen omringd door allerlei misdadigers, die daar “op een hoop” hun tijd zaten uit te zitten (cellen kennen ze hier niet zo). Na de uitleg van de gevangenisdirecteur hebben we nog even op het dak gekeken, waar zo maar in de open lucht een stel bedden stonden; waarschijnlijk van de bewaking. Daarna hebben we een rondje om de gevangenis gedaan om aan de achterkant de geplande locatie van de septictank te bekijken. Het gat dat er lag, mag enige naam hebben, want mijn collega Jan was er een nietige lilliputter in. We zijn ter plekke tot de conclusie gekomen, dat hij snel zijn werk af moet maken, want dan kunnen de gereedstaande toiletten tenminste gebruikt worden. En even voor de duidelijkheid: er zitten met enige regelmaat tussen de 60 en 100 gevangenen, dus een overbodige luxe is het niet.
Als je dan ook even de andere kant uitkijkt, zie je dat er ook nog andere gewassen verbouwd worden dan poppy’s, want het graan stond gereed om geoogst te worden. Prachtige beelden met tussen het graan een rijtje burka’s, die zich over het pad haasten. Al met al een nuttig bezoekje, dat hopelijk snel resultaat oplevert.

• 01 Juni 2009 - 18:47

Ard:

Hoi Sjaak,

Ben zeer benieuwd of je bezoek nu zodanig tot resultaat leidt dat de aannemer ook daadwerkelijk zijn klus afmaakt. Of wordt dit een klusje voor de Raad van Arbitrage? Succes!