Bakker - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Bakker - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Bakker

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

07 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Tijdens mijn bezoek aan het ANA-kamp heb ik ook even mijn neus om de hoek gestoken bij de bakker, die de broden voor de militairen daar verzorgt. De bakkerij staat tegen de buitenzijde van het kamp en moet vanwege veiligheidsredenen worden verplaatst. Wanneer je het bouwsel wat nader bekijkt, zijn er zeker ook nog andere redenen, want de grote boze wolf uit de strip met de 3 biggetjes zou er weinig moeite mee hebben.
Naast de bakkerij staat een watertank met water, waar bij ons doorgaans de eenden nog in willen zwemmen. Maar dit water wordt wel gebruikt om de broden te bakken en om thee van te zetten. Ter illustratie heb ik er een foto bijgedaan van de binnenzijde.
Kom je in de bakkerij, dan slaat de walm je tegemoet en de hitte is niet te harden. De manier, waarop de broden gebakken worden is wel weer heel aardig, want ze worden tegen de wand van de oven geplakt. En blijven daar nog hangen ook. In die verschrikkelijke hitte staat de bakker met zijn personeel de hele dag (zo’n beetje van licht tot donker) te werken, want het is vrijwel een continu bedrijfje. Veel vrije tijd hebben ze niet en om tijd van heen en weer lopen te besparen, slapen ze in en om de bakkerij (zie ook het bed naast de bakkerij). Kortom: ze zijn 24/7 op hun werk. Daar moeten wij eens om komen met onze arbo wetgeving.
Oh ja, ziek worden doe je niet van de broden en ze smaken best goed.

• 08 Juni 2009 - 10:55

Thea Bouwman:

Ha Sjaak,

Even een groet vanuit de Bethlehemkerk. We staan achter je, bidden voor je en hopen dat het je goed gaat!

Hartelijke groet,

Thea Bouwman