Il Barbiera - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Il Barbiera - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Il Barbiera

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

10 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Omdat het al weer even geleden was, dat mijn haar was geknipt, liep ik al een tijdje met het idee om naar de kapper te gaan. Op het kamp zijn een paar mogelijkheden: een Afghaanse kapper, een Australische kapper en een welwillende collega, die een beetje handig is met de tondeuse. De laatste mogelijkheid is me bij mijn vorige uitzending goed bekomen, maar deze collega kende ik helemaal niet en zijn “werk” nog minder, dus die viel af.
Bij de Australische kapper wordt niet op volgorde van binnenkomst geknipt, maar gaan de Australiërs voor. Bij dit soort uitingen van “eigen volk eerst” beginnen bij mij allerlei nekharen overeind te staan. Ondanks dat dit misschien wel makkelijker knipt, valt deze mogelijkheid ook direct af.
Bleef dus over: de Afghaanse kapper. Getuige de vele snelle kapsels hier is hij inderdaad heel vaardig met de tondeuse, maar de vraag voor mij was: kan hij ook mijn minder snelle kapsel in model brengen.
Langer aarzelen vond ik vandaag niet meer verantwoord, dus ben ik met vaste tred de kapperscontainer binnen gestapt. Ik werd daar opgewacht door de zeer verzorgde Afghaanse kapper, die voor deze gelegenheid zelfs zijn nagels gelakt had (komt hier overigens meer voor). Op mijn vraag of hij mijn kapsel aan kon, knikte hij bevestigend, waarna ik toch enigszins beschroomd in de kapperstoel heb plaatsgenomen. Een stoel die overigens ruim mijn eigen leeftijd overschreed en waar waarschijnlijk zijn bedovergrootvader nog zijn geld mee verdiend had.
Hij begon met het nat maken van mijn haar, hetgeen me bekend voorkwam. Vervolgens begon hij een soort van hoofdmassage, waarna ik een soort van punkkapsel overhield. Gelukkig had hij ook een kam, waarmee hij het model weer enigszins terugbracht, waarna hij begon aan de zijkant en de achterkant. Toen hij daarmee klaar was, vroeg hij tot mijn verbazing (in vloeiend Afghaans) of er van de bovenkant ook iets af moest. Ik heb hem (in vloeiend Engels) aan zijn verstand gepeuterd, dat daar toch ook wel wat af moest. Op onnavolgbare wijze begon hij met kam en schaar op een voor mij chaotische manier van knippen zijn werk af te maken. Gaandeweg begon het er toch een beetje op te lijken en toen hij met een ouderwets kappersmes ook de randjes had bijgewerkt, heb ik de voorzichtige conclusie getrokken, dat mijn stap over de drempel van deze kapper toch een juiste is geweest.
De foto spreekt voor zich; en dat voor het astronomische bedrag van 2 dollar!

  • 10 Juni 2009 - 17:10

    Fred:

    Sjaak als het mislukt was had je op de Afgaanse markt een tulband kunnen kopen.
    ps maak eens een boek van je reisverslagen zal een bestseller worden. de groeten. en de open avond van t.m.a.sk is een groot succes geworden. groetjes

  • 10 Juni 2009 - 18:19

    Caroline Nederlof:

    Stoer kapsel met een stoer verhaal! Je moet schrijver worden.... ik geniet elke keer van je "stukjes" met je avonturen....
    Nog een fijne tijd daar, veel succes en tot over een poosje.... Celebrate zonder jou is wel anders.... maar we maken er wel wat van!
    Groetjes,
    Caroline

  • 10 Juni 2009 - 20:53

    Lenie:

    Je ziet er prima uit, vanaf hier ook van harte gefeliciteerd met je huwelijks verjaardag.
    mijn lunch heb ik bij je vrouw genoten, dat brak een beetje de dag.
    Ik was gewoon om de hoek aan 't werk dus gezellig gebuurt bij haar.
    Je kan weer af gaan tellen, dus sterkte nog even.

  • 11 Juni 2009 - 14:57

    Maarten Van V.:

    Sjaak, je ziet er zo jáááren jonger uit.
    gr. Maarten

  • 13 Juni 2009 - 13:01

    Babette:

    Hoi Sjaak!

    Je ziet er weer goed uit hoor;-)!

    Groetjes, Babette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Afghanistan, Kabul

Opbouw in Uruzgan

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2009

Kandahar

05 Juli 2009

Laatste dag

01 Juli 2009

Varia

28 Juni 2009

Dipje

22 Juni 2009

Sfeerbeelden
Sjaak

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 160649

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 25 Januari 2014

Kenia 2014

17 Mei 2013 - 26 Mei 2013

Klimmen tegen MS

21 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Werkvakantie Home of Hope, Tamale

10 November 2010 - 26 November 2010

Werkbezoek in Wajir

04 Mei 2009 - 10 Juli 2009

Opbouw in Uruzgan

11 Januari 2009 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: