Bushmaster - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu Bushmaster - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Sjaak Schoonen - WaarBenJij.nu

Bushmaster

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

11 Juni 2009 | Afghanistan, Kabul

Voor mijn vertrek heb ik bij verschillende gelegenheden al eens de loftrompet gestoken over de Bushmaster, het pantservoertuig, dat hier nu zo’n kleine 3 jaar in gebruik is. Het is een bijzonder comfortabel vervoermiddel, maar wat nog belangrijker is: ook een heel erg veilig. Het is speciaal ontworpen om de effecten van explosies onder het voertuig naar de zijkanten te geleiden, waardoor schade zo klein mogelijk blijft. Mocht er toch schade optreden, dan zijn er zoveel veiligheden ingebouwd, dat er met behoorlijke schade toch nog enige tijd verder gereden kan worden. De overlevingskansen bij calamiteiten zijn in dit voertuig dus groter dan bij de andere in gebruik zijnde voertuigen.
Bovendien zijn op een aantal nieuwe modellen speciale armen aangebracht, waarmee op veilige wijze verdachte plekken kunnen worden onderzocht en mogelijk bermbommen onschadelijk kunnen worden gemaakt. Deze voertuigen zijn in gebruik bij de genisten, waardoor hun werk er ook weer een stukje minder gevaarlijk op wordt. Kortom het gebruik van de Bushmasters is een enorme vooruitgang bij het uitvoeren van onze missie in dit gebied. Zoals ik al schreef is het comfort ook groot. De inrichting is afgestemd op een optimaal functioneren en er is zelfs een airco in aangebracht, waardoor het uithoudingsvermogen van de bemanning alleen maar wordt bevorderd. Hoe minder warmte, des te langer hou je het vol tenslotte. De bijgaande foto’s geven een indruk van dit voertuig met mezelf als figurant.